Szkoła musi być ciekawa!
data dodania: 2023-04-06
Szkoła musi być ciekawa!
Świat zmienia się szybko, szkoła - nieco wolniej. Próbujemy zatem przyspieszyć, nadążyć, sprostać - wymaganiom i oczekiwaniom. Bo przed nami coraz więcej wyzwań współczesności. Szukamy nowych niekonwencjonalnych metod i rozwiązań, które zainteresują dzieci i młodzież. Dlatego właśnie SP nr 2 stawia na innowacje.
Inwestycja w matematykęInnowacje z matematyki to dziś podstawa. - „Myśl logicznie, licz praktycznie” oraz „Matematyka innego wymiaru” - to nasze tegoroczne projekty - wyjaśnia Agnieszka Honkisz. - W ramach innowacji odbyły się w tym roku szkolnym obchody Dnia Tabliczki Mnożenia, Święto Liczby Pi oraz Dzień Matematyki pod hasłem „Zainwestuj w matematykę” - wylicza nauczycielka. - Nie zapominaj o klasach młodszych – dopowiada Magdalena Kudzia. - “Asy z 3 Klasy” uczą się wykorzystywania matematyki w życiu codziennym - wyjaśnia wychowawczyni klas I-III. Bo najlepsza nauka to ta przez doświadczanie, eksperymentowanie i obserwowanie. - I właśnie dlatego zorganizowałyśmy również wyjazdy: do Planetarium, Muzeum Śląskiego oraz na Stadion Śląski - opowiada Maria Stolecka.
- Zrealizowałyśmy też projekty edukacyjne: Ludzik kątowy, Zabawy z kołem, a także Rozpoznaję figury geometryczne - dodaje Zofia Cichy. - Uczniowie i uczennice - w formie prezentacji, plakatów i lapbooków - utrwalali wiadomości, wykazując się przy tym kreatywnością i przedsiębiorczością. - Uczyli się też współpracy w grupach i gospodarowania czasem - podkreśla matematyczka.
Jeśli dodamy do tego liczne konkursy, np. Wojewódzki z Matematyki, “Kangur”, Olimpiadę Wiedzy “Archimedes Matematyka Plus”, czy wreszcie “Orła Matematycznego”, to nie ma wątpliwości, że w naszej szkole inwestujemy - i to z efektami (vide wywiad z Agnieszką Szułą) - w matematykę.
Pudełko zwane wyobraźnią"Lektury zaklęte w pudełku" to innowacja realizowana jest w klasach IV-VI na lekcjach języka polskiego. - Podczas omawiania lektur uczennice i uczniowie wykonują “pudełka lekturowe”, do których wkładają różne rzeczy, kojarzące im się z daną książką - tłumaczy Kinga Frank, polonistka. - Nasi wychowankowie są baaaardzo pomysłowi, wykonują oryginalne prace plastyczne, budują świat przedstawiony z… klocków Lego, tworzą mapy czy miniaturowe rekwizyty - zachwyca się Joanna Rogalska, nauczycielka i bibliotekarka. -Wszystko to zamykają w pięknym pudełku, następnie prezentują efekty swojej pracy na forum klasy - dodaje. - W czerwcu zorganizujemy wystawę wszystkich pudełek lekturowych. Będzie to na pewno wspaniałe szkolne wydarzenie! - cieszy się, ucząca w klasach czwartych, Gabriela Iwanek-Wilk.
Gramy zmysłami!W edukacji ważne jest kompleksowe podejście. Cóż z tego, że duch ochoczy, kiedy ciało mdłe? Dlatego podczas zajęć logopedycznych, rewalidacyjnych i gimnastyki korekcyjnej realizujemy Ogólnopolski Projekt Edukacyjny „Gramy Zmysłami”. - To innowacyjne i kreatywne podejście do tematyki rozwijania zmysłów u dzieci - wyjaśnia Jadwiga Grzyśka. - Podczas pracy tworzone są odpowiednie warunki do poznawania świata wieloma zmysłami oraz budowana jest wiedza na temat integracji sensorycznej - tłumaczy nauczycielka i wychowawczyni świetlicy. - Dzieci poprzez zadania, m.in.: sensoryczny spacer, sensoryczną matematykę, czy sensoryczne… kodowanie stymulują i rozwijają wszystkie zmysły - dodaje Iwona Migała. - A dzięki rozwojowi zmysłów kształtuje się rozwój poznawczy, społeczny, emocjonalny, komunikacyjny, a także świadomość własnego ciała - objaśnia logopedka.
Innowacje step by stepLapbook zamiast sprawdzianu? - A czemu nie? - pyta retorycznie Maria Lubowiecka, nauczycielka przyrody i biologii, która taką właśnie formę podsumowania pracy z działem “Odkrywamy tajemnice ciała człowieka” wybrała dla swoich uczennic i uczniów.
A nasze anglistki: Magdalena Broniarczyk i Aleksandra Wajda, motywują dzieci do nauki języka obcego poprzez zabawę, piosenki czy… jazdę na deskorolce. Serio, serio. Zobaczcie na naszym FB.
„Szkoła nowoczesna nie powinna zamykać się na jedną metodę pracy z uczniami, co często ma miejsce np. matematyka mentalna, czy szkoły Montessori- twierdzi dyrektor SP2 Dagmara Kupczyk-I owszem należy z nich korzystać, bo daje dobre efekty, ale należy pamiętać, że nie u wszystkich dzieci się sprawdza. Każde dziecko powinno szczególnie na pierwszym etapie swojej edukacji móc poznać i pracować różnymi metodami, tak by wykształcić swój styl uczenia, wybrać co dla niego najlepsze. Wiemy, że istotnie jest to, jaki rodzaj inteligencji wielorakich dziecko posiada, czy jest wzrokowcem, słuchowcem, czy ma inteligencję muzyczną, czy tez jest kinestetykiem. To generuje skuteczność metod w przyswajaniu wiedzy. Temu służą również innowacje, jakie wprowadzamy w szkole. W klasach I-III są one przypisane do poziomu klas ( poza klasami z j. angielskim) np. innowacje humanistyczne, czy matematyczne lub społeczne, regionalne. W klasach starszych proponujemy uczniom, cały wachlarz innowacji: od matematycznych, przez polonistyczne, czytelnicze, przyrodnicze i inne. W większości innowacji stawiamy na doświadczanie, na poznawanie zasadności poznawania teorii i jej wykorzystania w życiu codziennym, tak by rozwinąć w uczniach pasję i zainteresowanie tematem. Każdy uczeń, który tylko chce znajdzie coś dla siebie”.