Sprawozdanie z realizacji innowacji polonistycznej Lektura wybrana rok szkolny 2021/2022
data dodania: 2022-07-06
Sprawozdanie z realizacji innowacji polonistycznej
Lektura wybrana
rok szkolny 2021/2022
Autorzy:
Kinga Frank
Ewelina Rozmus
Małgorzata Szulc
Szkoła Podstawowa nr 2 im. kard. Stefana Wyszyńskiego w Imielinie
O innowacjiInnowacja pedagogiczna z języka polskiego „Lektura wybrana” skierowana była do uczniów klas szóstych. Realizowane zagadnienia zostały opracowane w oparciu o podstawę programową kształcenia ogólnego dla II etapu oraz są zgodne z priorytetowymi na rok szkolny 2021/2022 r. kompetencjami kluczowymi: bezpieczne i efektywne korzystanie
z technologii cyfrowych oraz przedsiębiorczość.
W ramach innowacji uczniowie mieli prezentować na forum klasy wybraną przez siebie książkę (spoza listy lektur obowiązkowych), zaprojektować według własnego pomysłu jej okładkę oraz przygotować krzyżówkę, której pytania będą dotyczyć treści wybranej książki.
Projekt miał na celu:
− kształtowanie umiejętności wystąpień publicznych,
− rozwijanie kreatywności,
− rozwijanie umiejętności krytycznego myślenia oraz wyrażania własnych refleksji dotyczących tekstów kultury,
– rozwijanie sprawności językowej, poprawę poziomu wypowiedzi ustnych,
− rozwijanie samodzielności i umiejętności związanych z organizacją własnej pracy,
– wzrost czytelnictwa.
Działania
Nauczyciele podczas prowadzenia zajęć języka polskiego w roku szkolnym 2021/2022 zwracali szczególną uwagę na rozwijanie umiejętności określania tematyki oraz problematyki utworu, nazywania wrażeń, jakie wzbudza czytany tekst, przedstawiania własnego rozumienia utworu wraz z uzasadnieniem.
Prezentacje były poprzedzone lekcjami dotyczącymi przygotowania wystąpienia publicznego. Uczniowie dowiadywali się, jakie elementy powinno zawierać ich wystąpienie, jak można je uatrakcyjnić, jak budować wypowiedź, co warto zrobić, by podczas prezentacji poradzić sobie ze stresem.
Prezentacje odbywały się w maju i czerwcu. Na miesiąc przed prezentacją uczniowie podawali nauczycielom tytuły książek, które będą omawiać, cały czas indywidualnie konsultowali swoje pomysły na wystąpienie.
PodsumowanieDzięki innowacji uczniowie mogli podzielić się z innymi swoimi preferencjami czytelniczymi. Prezentowali nie tylko książki beletrystyczne, ale także biograficzne, popularnonaukowe czy komiksy. Nawet wielu uczniów nie przejawiających zainteresowań przedmiotem, nie odmówiło udziału w projekcie (swoje wystąpienia przygotowało 91% uczniów objętych innowacją).
Uczniowie byli zainteresowani wystąpieniami kolegów, chętnie zadawali pytania dotyczące lektur, doceniali wkład pracy innych i wysiłek włożony w przygotowanie wystąpienia. Po dokonaniu analizy samoocen uczniów okazało się, że w wielu przypadkach wystąpienie było dla nich bardzo stresujące, jednak poradzenie sobie ze stresem, opanowanie go na tyle, by nie wpływał na jakość wystąpienia, było przyczyną ogromnej satysfakcji.
Wdrożona innowacja okazała się być bardzo dobrym posunięciem, a wszystkie założone cele zostały osiągnięte. Biorąc pod uwagę chęci i zaangażowanie w zajęcia większości uczniów oraz zainteresowanie omawianymi lekturami można mieć przeświadczenie, że apetyt czytelniczy uczniów został rozbudzony. Z kolei świadomość tego, że można poradzić sobie
z wystąpieniem publicznym, że może dostarczyć ono pozytywnych wrażeń, że odczuwać z tego powodu satysfakcję, pozytywnie zmotywuje uczniów do podejmowania kolejnych tego typu wyzwań. Innowacja nie będzie kontynuowana w kolejnym roku szkolnym, ponieważ uczniowie świetnie zaznajomili się już z jej formułą i liczą na nowe wyzwania.