Sprawozdanie z realizacji innowacji polonistycznej Od piór do klawiatur! rok szkolny 2021/2022
data dodania: 2022-07-06
Sprawozdanie z realizacji innowacji polonistycznej
Od piór do klawiatur!
rok szkolny 2021/2022
Autorki:
Kinga Frank
Ewelina Rozmus
Małgorzata Szulc
Małgorzata Dziemidok
Joanna Kamer
Szkoła Podstawowa nr 2 im. kard. Stefana Wyszyńskiego w Imielinie
O innowacjiInnowacja pedagogiczna z języka polskiego „Od piór do klawiatur” skierowana była do uczniów klas siódmych i ósmych. Realizowane zagadnienia zostały opracowane w oparciu
o podstawę programową kształcenia ogólnego dla II etapu oraz są zgodne z priorytetowymi na rok szkolny 2021/2022 r. kompetencjami kluczowymi: bezpieczne i efektywne korzystanie
z technologii cyfrowych oraz przedsiębiorczość.
W ramach innowacji uczniowie mieli za zadanie utworzenie wspólnej powieści w formie blogu fikcyjnego bohatera (różne formy wypowiedzi, autorskie materiały graficzne). Ostatecznie uczniowie zdecydowali się na założenie wspólnego Classroomu w platformie Google Workspace. Wspólnie stworzyli opowiadanie, które pisali w Formularzach Google.
Projekt miał na celu:
− rozwijanie kreatywności,
− rozwijanie umiejętności krytycznego myślenia,
– rozwijanie sprawności językowej, poprawę poziomu wypowiedzi pisemnych,
− rozwijanie samodzielności i umiejętności związanych z organizacją własnej pracy,
– rozwijanie kompetencji językowych.
DziałaniaNauczyciele zainicjowali pierwsze spotkanie oraz zaplanowali harmonogram pracy. Uczniowie sami tworzyli własne akapity tekstu według wcześniej omówionego planu wydarzeń. Musieli na czas wywiązywać się ze swojego zadania, ponieważ ich opóźnienie powodowało spowolnienie pracy całego zespołu. Następnie nauczyciele spotykali się i pełnili funkcję edytorów opowiadania, nie ingerowali w zakres tematu ani treści.
PodsumowanieDzięki innowacji uczniowie mogli podzielić się z innymi swoimi preferencjami, jeśli chodzi
o treści, które lubią tworzyć. Prezentowali nie tylko swoje umiejętności pisarskie, ale ćwiczyli też pracę w grupie oraz kształtowali odpowiedzialność za każdego członka zespołu. Nawet wielu uczniów, nie przejawiających zainteresowań przedmiotem, dołączyło do projektu.
Uczniowie, doceniali wkład pracy innych i wysiłek włożony w przygotowanie pracy. Po dokonaniu analizy samoocen uczniów okazało się, że w wielu przypadkach napisanie własnego fragmentu było dla nich bardzo trudne, jednak poradzenie sobie z tym zadaniem dało ogrom satysfakcji.
Wdrożona innowacja okazała się być bardzo dobrym posunięciem, a wszystkie założone cele zostały osiągnięte. W trakcie roku szkolnego działania i zadania zmieniały się na bieżąco. Wynikało to z faktu, iż uczniowie musieli spotykać się po zajęciach lekcyjnych i to w formie online. Nie wszyscy uczestniczyli w każdym spotkaniu. Mimo utrudnień powstała spójna, wspólna praca.