Światowy Dzień Wody z PAH - relacja z działań nauczycieli
data dodania: 2021-05-04
Światowy Dzień Wody z PAH - relacja z działań nauczycieli.
Nasza szkoła wzięła udział w Światowym Dniu Wody z Polską Akcją Humanitarną. Realizowali ją poszczególni nauczyciele w wybranych klasach na każdym poziomie edukacji.
Organizowane były działania głównie na podstawie materiałów otrzymanych z PAH - zarówno w formie stacjonarnej, jak i online.
Nie zabrakło oczywiście kreatywnych pomysłów i doświadczeń własnych wykorzystywanych na lekcjach czy świetlicowych zajęciach. W sumie zrealizowaliśmy 11 godzin różnego typu. Na podstawie opinii nauczycieli prowadzących zajęcia przedstawiamy krótki raport z naszych działań :)
1. W ramach jakich zajęć prowadzone były zajęcia?
2. Refleksje naszych wychowanków były przeróżne:
• Oprócz oszczędzania wody w domu (ze względu na duże koszty zużycia) nie jesteśmy wstanie inaczej wpływać na gospodarkę wody w kraju i na świecie.
• Jako konsumenci lubimy kupować nowe rzeczy, nie mamy świadomości , ile wody się do ich zużywa do produkcji.
• Dzieci zadawały pytania np. o wyrzucanie rzeczy do wody w toalecie ( papierki, ogryzki, resztki obiadowe)
• Film Kasi Gandor uczniowie skomentowali jednym słowem: "Szok". Większość z nich była zdziwiona tym, ile wody zużywamy pośrednio, zaciekawił ich także spór o wody Nilu.
• Uczniowie starszych klas zauważali w jak trudny sposób jest usunąć zanieczyszczenia z wody, zwłaszcza olej. Również przekonali się jak mało jest tego zasoby na ziemi i jak nierówno jest on podzielony patrząc na mapę świata.
• Największy zachwyt budziły doświadczenia
3. Czego uczniowie się dowiedzieli, co sobie uświadomili i jak będą wykorzystywać zdobytą wiedzę? Wyzwanie globalne:
• Że wszyscy ludzie na świecie potrzebują wody;
• Że nie wszyscy na świecie mają zapewniony dostęp do wody;
• Że posiadanie stałego dostępu do wody to wielki przywilej, wiedzą już jak dużo wody w sposób nieświadomy marnujemy i w jaki sposób mogą się przyczynić do oszczędzania wody.
• Młodsi uczniowie dowiedzieli się jak przebiega obieg wody w przyrodzie i skąd woda bierze się w ich domach.
• Uczniowie nauczyli się jak odpowiednio gospodarować wodą, dowiedzieli się o zasobach wody na świecie, przyczynach jej braku.
• Dzieci uświadomiły sobie ile wody zużywamy podczas produkcji różnych artykułów, a także dlaczego woda jest ważna w życiu oraz jak oszczędzać wodę.
• Uczniowie dowiedzieli się, co to jest ślad wodny i uświadomili sobie, jak dużo wody zużywają pośrednio.
• Dowiedzieli się także, jakich powodów ludzie nie mają dostępu do wody lub ten dostęp mają bardzo ograniczony, jak to wpływa na ich życie.
• Uczniowie uświadomili sobie, że ich codzienne wybory mają wpływ na środowisko i jednocześnie na życie innych ludzi. Zdobytą wiedzę i zebrane pomysły dotyczące tego, jak konkretnie oszczędzać wodę (zużycie pośrednie), chcą wykorzystać w tworzeniu małej kampanii społecznej mającej na celu zachęcenie innych do podejmowania świadomych wyborów konsumenckich.
4. Wodne wyzwanie globalne w pytaniach i odpowiedziach - czyli “kto pyta, wie więcej”:
• W jaki sposób dostęp do wody wiąże się z dostępem do edukacji,
• Czy nasz styl życia ma wpływ na to, że w innych miejscach na świecie brakuje wody
• Porównanie na przykładzie Polski i Afryki ( np zużycie wody, zasoby, dostęp do wody itp)
• Uczniowie sporządzali mapę świata zaznaczając zasoby wody.
• Zdobyli też wiedzę jak duże zagrożenie dla nas niesie zanieczyszczenia wielkich zbiorników wodnych.
5. To nie jedyna wodna akcja w naszej szkole, bo działamy już w akcjach:
• Na ratunek wodzie- akcja szkolna.
• Toaleta to nie śmietnik
• Projekt edukacyjny: Woda białe bogactwo
Zapraszamy do obejrzenia fotorelacji z naszych działań
- wszystkie na naszych facebookowych profilach :)
Zarówno szkolnym, jak i świetlicowym.