Okey’owy zawrót głowy,
czyli jak zeszyt OK wspiera uczniów w procesie uczenia się
Innowacja „Okey’owy zawrót głowy…” realizowana była na trzech przedmiotach : języku polskim (Ewelina Rozmus, Joanna Rogalska), języku angielskim (Aleksandra Wajda, Anna Dylong-Moskwa) oraz matematyce (Zofia Cichy) w klasach IV-VI. Działania podjęte w trakcie realizacji programu są kontynuacją innowacji z roku szkolnego 2018/2019, która ma na celu włączenie elementów oceniania kształtującego do zeszytu uczniowskiego.
OK zeszyt to wyjątkowy zeszyt, będący znakomitym narzędziem oceniania kształtującego. To zeszyt, dzięki któremu uczeń wie, czego i dlaczego będzie się uczył. Dzięki stałym elementom, takim jak podanie celu lekcji i kryteriów sukcesu (NaCoBeZU = Na Co Będę Zwracać Uwagę) porządkuje wiadomości, treści kształcenia. Nauczyciel wskazuje, co powinno w zeszycie się znaleźć; ale to uczeń decyduje, w jaki sposób zanotuje potrzebne informacje. Samoocena i refleksja ucznia pozwala mu samodzielnie zweryfikować swoje umiejętności i zaplanować dalszą naukę. Ocena koleżeńska jest równie ważnym elementem, ponieważ skłania do brania odpowiedzialności za swoje działania i wpływa na proces uczenia się. Element informacji zwrotnej jest dla ucznia źródłem wiedzy o mocnych stronach wykonanych działań, ale wskazuje również elementy wymagające poprawy i wskazuje sposoby tej poprawy.
Dzięki tym wszystkim wymienionym elementom OK zeszyt stał się zeszytem, w którym widoczne stały się dowody na uczenie się uczniów. Co osiągnął uczeń dzięki strategiom stosowanym podczas prowadzenia OK zeszytu?:
Kształtował nawyki systematycznego uczenia się oraz porządkowania zdobytej wiedzy i jej pogłębiania.
Rozwijał umiejętności samodzielnego docierania do informacji, dokonywania ich selekcji, syntezy, krytycznej analizy oraz wartościowania.
Doskonalił różne formy zapisywania pozyskanych informacji, przygotowywał własny warsztat pracy.
Pracował w zespole i był społecznie aktywny.
Rozwijał kompetencje, takie jak: kreatywność, innowacyjność i przedsiębiorczość.
Był zmotywowany do podejmowania samodzielnych decyzji.
Uświadamiał sobie czego i jak się uczy.
Otrzymał wskazówki o silnych stronach i porady jak je rozwijać,
Został wyposażony w umiejętność dokonywania samooceny i oceny koleżeńskiej, był do tego szczególnie zachęcany.
Wziął odpowiedzialność za uczenie się i swoje własne postępy.
Główną korzyścią dla nauczyciela i rodzica było pozyskiwanie w trakcie nauczania informacji, które pozwalają rozpoznać, jak przebiega proces uczenia się każdego dziecka. Dzięki temu uczeń otrzymywał informację zwrotną jak ma się uczyć, nauczyciel wiedział, jak najlepiej go nauczać, a rodzic , jak może swoje dziecko wspierać.
Autorki innowacji